Be ZEN

11 tipp, hogyan élj lassabban írta: mudlee - March 25 2014

Könnyebb oldalakat írni valamiről, mint megoldásokat adni rá. Általában, ha megoldásokkal találkozik az ember, akkor azokat akár azonnal ki is tudja próbálni, míg a hosszú cikkekből először fel kell ismerni. Ezért most megpróbálok egy témával kapcsolatban pár hasznos tippet adni.

Arról, hogy miért jó a dolgokat lassan csinálni, már írtam. Ez a pár tipp talán neked is segít egy kicsit ebbe az irányba változni. Nekem segítettek, illetve ezeket veszem figyelembe, nap mint nap.

1. Egyszerre csak egy dologgal foglalkozz. Minden mást tegyél el, zárj be, zárj ki magadból. Ha több dologgal is foglalkozol egyszerre, az arra fog kényszeríteni, hogy váltogass ezek között, ami egy idő után kapkodássá fog fajulni. Ha egy dologgal foglalkozol, arra tudsz majd igazán figyelni, így kevesebb a veszélye annak is, hogy sietve fogod csinálni.

2. Arra figyelj, amivel foglalkozol. Ha azt veszed észre, hogy elkalandozik a figyelmed, akkor tarts egy kis pihenőt, majd térj vissza a feladatodhoz. Ha úgy csinálsz valamit, hogy közben nem arra figyelsz, akkor kifutsz az idődből, ezért sietni fogsz.

3. Figyelj a testedre. Ha azt veszed észre, hogy az állkapcsod össze van szorítva, a pulzusod magas, pihenj! Csukd be a szemed, és relaxálj kicsit! Ezek vagy azért vannak, mert hajtod magad, vagy azért, mert több dologgal foglalkozol egyszerre, ami stresszel. Figyeld a tested jeleit, nem véletlen vannak!

4. Sétálj, ne rohanj. Amikor sétálsz, vedd észre, ha zaklatottan mész, és lassíts! Ezt úgy tudod felismerni, hogy izgatottnak érzed magad, kicsit csőlátásod van, és kapkodod a levegőt. Nem olyan egyszerű megfigyelni, de ha egyszer sikerül, utána már nem lesz nehéz. Ne feledd, nem azzal van a baj, ha sietsz, hanem azzal, ha izgatottan/zaklatottan teszed azt.

5. Hagyj mindenre elég időt. Ez az egyik fő kulcsa szerintem az egésznek. Az emberek hajlamosak a naptárjukat úgy kezelni, mint ha gépek lennének. 10 percet szánnak valamire, majd 5 perc múlva X, utána Y, majd Z. És vége is a napnak. Próbáld ki, hogy mindenre + és - 20 extra percet szánsz magadban. Pl. tudod, hogy XY feladat nagyjából 1 órádat veszi igénybe. 1 óra helyett írj be magadnak 1 óra 40 percet. Az eredmény az lesz, hogy lazább lesz a napirended, nem fogsz úgy sietni, így nyugodtabb leszel. Egy idő után produktívabb is leszel, csak elsőnek lesz furcsa, hogy „ennyire ráérsz”.

6. Ne tervezz túl sok dolgot egy napra. Azért, mert a naptárba bármennyi dolgot be lehet jegyezni, az nem jelenti azt, hogy kell is. A túl sok dolog túlterhel téged, minden idődet és energiád felemésztve. Ezt persze nem most fogod észrevenni, hanem 1 év, 10év múlva. Ki fogsz égni, ahogy mondani szokás. Vannak idők, amikor sajnos összejönnek a dolgok, de ennek nem szabad rendszeressé válnia! Ne feledd, nem a mennyiség, hanem a minőség a fontos!

7. Tanulj meg nemet mondani. „Ezt meg tudnád még ma csinálni?” - PERSZE. Nagyon könnyű magunkat ebbe bele hajszolni, mert ha kicsit is kedvesek vagyunk, a kérő pedig kicsit is rámenős, már be is vállaltunk annyi extra, nem tervezett munkát, ami romba is döntheti a napunkat. És mivel ezt el akarjuk kerülni, stresszelve próbáljuk letudni az egészet, amint csak lehet. Van saját életed, állj ki érte!

8. Ismerkedj meg relaxációs, meditációs tevékenységekkel. Foglalkozz és olvass ilyen jellegű dolgokat, hogy már az agyadban is el legyen ez a jellegű mentalitás ültetve. A következő hónapban erre konkrét tippeket is fogok mutatni.

9. Felejtsd el ezeket a szavakat: „sietek”, „gyorsan megcsinálom”, „igyekszem”. Minden szónak ereje van. Amikor kimondod ezek közül bármelyiket, tudat alatt máris rákényszeríted magad, hogy azonosulj vele. Felejtsd el ezeket. Tényleg.

10. Tanulj meg késni (nekem talán ez volt az egyik legnehezebb). Sokan nem szeretik - én se -, ha valaki késik. Ezzel alapvetően nincs baj, a pontosság egy erény. De ha látod, hogy késni fogsz, akkor ne kezdj el azon agyalni, hogy mi lesz, illetve ne kezdj el aggódni. Semmi értelme.

11. Egyél lassan. Tudom, sokadjára jön vissza, de ne aggódjatok, fog még többször is! A lassú evésről, és annak előnyeiről már fordítottam egy zenhabits-es írást.


Ha neked van saját, bevált módszered, akkor ne habozz leírni kommentben, hálás leszek érte! :)

Összes írásom →

Comments