Be ZEN

8 tipp, hogyan aludj jól/jobban írta: mudlee - February 16 2015

Az utóbbi egy hónapban nem egy embertől hallottam, hogy nem alszik jól, nehezen alszik el. 4-5 évvel ezelőtt hasonló problémákkal küszködtem én is, ma viszont már leírhatatlanul sokat javultam. Azokat a tippeket szeretném megosztani veled, melyek nekem sokat segítettek szépen lassan jó alvóvá válni. Nem mondom, hogy kiválóan alszom bárhol és bármikor, de közel sem jelent mostanában akkora problémát, mint régen jelentett.

Nem minden tipp lesz mindenkinek használható, de szerintem legalább egy tuti, hogy segíteni fog!

  • Felejtsd el a kütyüket lefekvés előtt legalább fél órával. Tudományosan is bizonyították már, hogy a telefonok és tabletek kijelzőjének a fénye nem éppen altató hatással bír, sőt. Emellett sokszor azt mesélik az emberek - és én is így voltam vele -, hogy azért nem tudnak aludni, mert állandóan csak pörög az agyuk. Nos, ennek egyik oka az, hogy lefekvés előtt is tartalmat fogyasztanak. Egyszerűen nincs kifutási ideje az agynak, hogy feldolgozzon minden információt.
  • A lefekvés legyen egy rituálé. Sok ember úgy fekszik le, mint ahogy eszik. Egy szükséges, de haszontalan dologként tekint rá, ezért próbálja minél hamarabb és minél kevesebb időbefektetéssel letudni. Ez nem így működik. Mint ahogy a reggel, úgy az este is egy rituálé kell, hogy legyen. Ez változhat, hogy kinek mi a rituálé. Az enyém: lefekvés előtt 1-2 órával letusolok, majd fogat mosok. Lefekvés előtt közvetlenül teázom egyet (levendula), majd jobb esetben egy könyvet, rosszabb esetben egy cikket olvasok végig a telefonomon.
  • Legyen kifutása a napnak. Az előző ponthoz csatolva, sokan úgy fekszenek le, hogy elküldik az utolsó levelet egy munkával kapcsolatban, majd bebújnak az ágyba, és várják, hogy aludni tudjanak. Rossz esetben sikerül is, mert annyira halálra dolgozták magukat, hogy tényleg elalszanak. De manapság - főleg az irodai munkásoknak - csak az agya fárad el, a teste nem. Ezért hiába fekszenek le aludni, az agyuk ugyan aludna, de a testük még éber. Amit én csinálok: lefekvés előtt legalább 3 órával már semmilyen munkával kapcsolatos dologgal nem foglalkozok, és semmi olyannal, ami komolyabb agyi tevékenységet igényel. Általában filmet nézek, olvasok, blogot írok, vagy valamit közösen csinálunk Mónival. Hagyd az estéd szabadon, és ne foglalkozz emailekkel, és semmi agyat igénybe vevő dologgal.
  • Használj levendula illóolajat. Én lefekvés előtt pár cseppet szoktam csepegtetni az ágy köré. A levendulának köztudottan nyugtató és ellazító hatása van, ami ilyenkor tökéletes eszköz. Nem kell mindennap, de pár naponta érdemes.
  • Feküdj le időben, kelj korán. Másik oka lehet annak, ha valaki nem tud aludni, hogy nagyon rendszertelenül kel és fekszik. A test nem képes hosszútávon követni a rendszertelen fekvést és ébrenlétet, ezért egy idő után ő sem úgy működik, mint ahogyan szeretnénk. Ha teheted, legyen nagyjából fix időpont arra, hogy mikor fekszel le aludni, és mikor kelsz. Én reggel 4-6 között szoktam kelni (hétvégén 7-8), és este 8-10 között szoktam feküdni. Kivétel ritkán van.
  • Ha nem vagy még álmos, de aludni kellene, vigyél egy könyvet az ágyba. Nekem mindig segít elaludni, ha olvasok előtte egy kicsit. Persze, nem kalandregényt olvasok, és nem is krimit, ami folyamatosan köti a figyelmet, hanem mondjuk filozófiát, vagy pszichológiát. Én nagyon szeretem ezeket, viszont mivel nem cselekmény fut benne, ami nem engedi el a figyelmet, ezért szépen lassan elálmosít.
  • Válassz magadnak tökéletes párnát és matracot. Nagyon nem mindegy, hogy milyen matracon és párnán alszunk. Én kb. 6 éve vettem egy kemény kókuszmatracot, amit imádok. Párnában még nem találtam meg a tökéletest, de eddig a tönkölyhéj párna jött be a legjobban. Sokan azt hiszik, hogy az a jó párna, ami jó nagy, és az a jó matrac, ami jó puha. Nézzük meg a kínaiak és a japánok egészségi állapotát, és hogy hogyan alszanak - a tradicionálisra gondolok. A másik, hogy ne sajnáljuk ezekre a pénzt, sok más apróságra elmegy ugyanennyi, csak nem egyben.
  • Nyugodj le. Jó, ezt elég nehéz megfogni, aláírom. Itt arra gondolok, hogy amíg önmagadon belül nem vagy nyugodt, vagy legalábbis nyugodtabb, addig nagyobb rá az esély, hogy zaklatottan fekszel le aludni is. Itt most nem feltétlen arra gondolok, hogy remegő kézzel és 150-es pulzussal mész aludni, hanem csak ahogy fentebb is említettem, pörög az agyad. Hogy hogyan szólt hozzád a párod, mit mondott a főnököd, stb. Ha önmagadon belül megtudnád teremteni a nyugalmat, akkor hidd el, sokkal egyszerűbb lenne aludni is. Nekem ebben leírhatatlanul sokat segített a jóga. Itt nem kell mindenáron a vallási vonalra gondolni, elég csak magára a jóga testgyakorlataira. Persze a magasabb szint eléréséhez elengedhetetlen a lelki, vallási megközelítése is a dolognak. Sokan semmi jelentőséget nem tulajdonítanak a lelki dolgokkal való foglalkozásra, de amilyen jelentéktelennek hisszük, pont annyira hisszük rosszul.

Remélem, hasznosak a tippek, amennyiben neked is van, ne félj kommentben megosztani a többiekkel! :)

Az álom nem az, amit alvás közben látsz. A valódi álom az, ami éjjel nem hagy aludni.
Avul Pakir Jainulabdeen Abdul Kalam

Összes írásom →

Comments