Be ZEN

Eldritch Horror - társasjáték elemzés írta: mudlee - December 22 2013

Eldritch HorrorA doboz tartalmaA doboz tartalma

Amikor még a nyár közepén megláttam, hogy a FFG egy új játékot készül kiadni, mely a népszerű H.P. Lovecraft írásain alapszik, és tovább viszi az általam nagyon szeretett Arkham Horror hangulatát, eléggé izgatottá váltam. Akkoriban még csak pre-order lehetőség volt a termékre, ezért kicsit kivártam.

Nem rég megjelent maga a játék, Magyarországon pedig 1-2 hete lehet kapni. Nézzük, megérte-e várnom, megérte-e megvenni ezt az új Cthulhu-mítoszra építkező társasjátékot.
(Nem célom az egész szabályzatot leírni, pusztán egy áttekintést szeretnék adni.)

Arkham Horror 2.0?

Nagyon sok elemzést olvastam a nemzetközi oldalakon, és kicsit kétségbe voltam esve, mert több helyen is megütötte pár érdekes megjegyzés a szemem, ami miatt kicsit hezitáltam a megvételen. Többek közt írtak olyanokat, hogy ez bizony az Arkham Horror újragondolt változata, ez csak egy szimpla másolat, csak más táblával, stb. Olvastam olyanokat, hogy azok maradtak ki az Arkham-ból, amik nem működtek jól, mint pl. a szörnyek mozgása, és hát ezek pont olyanok voltak, amelyek nekem nagyon tetszettek. Aztán végül megnéztem egy gameplay-t a youtube-on, Undead Viking-től, mely végül meggyőzött, jöhet a játék!
Igaz, hogy maga a játék sok mindenben hasonlít méltán népszerű "elődjére", de alapvetően egy teljesen új játékról van szó.

A játékról

Három nyomozó küzd az ádáz teremtmények ellenHárom nyomozó küzd az ádáz teremtmények ellen...

Alapvetően nagyon hasonlít az Arkham Horror-ra (továbbiakban AH). Meg kell akadályoznunk, hogy az éppen ébredezni készülő Vén felébredjen, és megszállja a világot (jobb esetben). A földön kapuk nyílnak mindenféle más világba, azokon szörnyek jönnek át, akik terrorban tartják a városokat.
Mindezt nyomozók bőrébe bújva próbálhatjuk megakadályozni. A nyomozók alatt itt most ne olyan nyomozókat értsünk, mint Derrick, hanem átlagos emberekre gondoljunk, akiknek valamiféle kapcsolatuk van a spirituális világokkal, rémségekkel, vagy éppen csak rosszkor voltak rossz helyen. Van köztük zenész, politikus, harcművész vagy akár egy egyszerű tengerész.
Ők fognak felkerekedni, és megküzdeni a Lovecraft által kitalált mindenféle borzalmas dologgal úgy, hogy közben igyekeznek nem meghalni, megőrülni, vagy olyan dolgot megbirizgálni, amit jobb lett volna még csak meg sem közelíteni. Ez persze nem lesz ilyen egyszerű. Sőt... :) Undead Viking azt mondta a videójában, hogy szerinte az a jó kooperatív (és solitaire) játék, mely szétrúgja a segged. Azaz nem olyan egyszerű nyerni, van benne kihívás. Ez a játék olyan. Mióta megvan, majdnem minden nap játszottam/játszottunk vele (öt alkalom), de még egyszer sem nyertünk. Ez persze szerintem jó, hiszen úgy áll fel az asztaltól az ember, hogy "na, majd következő alkalommal!".

IMG_0210IMG_0209IMG_0197

A nyomozók

Mint említettem, a játékosok, mint nyomozók veszik fel a harcot a Vénekkel és a mindenféle leírhatatlanul gonosz, undorító teremtménnyel szemben. A nyomozók különböző tulajdonsággal bírnak, melyek attól függően, hogy kik ők, változnak. Ezek a tulajdonságok lehetnek:
  • Lore: ez a tudást reprezentálja, amivel a karakter rendelkezik. Tudás kell pl. ahhoz, hogy egy latin nyelven írt idézetet el tudjon olvasni, vagy tudás kell ahhoz, hogy egy varázslatot úgy használjon, hogy ne magában tegyen kárt vele.
  • Influence: befolyás. A városokban lehetőség lesz mindenféle eszköz beszerzésére, persze csak akkor, ha befolyásos vagy. Ez továbbá akkor is hasznos, ha pl. lázadó emberekkel próbálsz megegyezni, hogy ugyan hagyjanak már békén.
  • Observation: a megfigyelés tulajdonsága, mely igen hasznos, ha pl. egy kultisták által megrendezésre kerülő rituálét szeretnél leleplezni.
  • Strength: az erő. Erő kell ahhoz, ha egy leírhatatlan teremtménnyel szeretnél megküzdeni, vagy akár akkor, ha egy elbarikádozott ajtót szeretnél belökni, hogy egy másik világból vissza juss.
  • Will: akarat, vagy szellemi erősség. Ha meglátsz egy szörnyet, akkor nyilván elborzadsz. De ha te egy sokat látott karaktert játszol, akinek magas ez a tulajdonsága, akkor mit neki egy hat csápos, éteri szörny, látott ő már ilyeneket eleget. Ha nem vagy elég erős lelkileg, hamar az őrület mezsgyéjére fogsz kerülni.
A kémkedés mestereA kémek sztorija mindig érdekes...
A nyomozó és a tulajdonságai. A jobb oldalon pedig a háttértörténet, és a mellékszál arra az esetre, ha valami rossz történne...

Minden nyomozónak van továbbá egy helye a térképen, ahol kezdi a játékot, illetve megvan, hogy mennyi életerővel és épelméjűséggel rendelkezik. Egyes nyomozók különféle varázslatokat és tárgyakat is kapnak.
Az AH-hoz hasonlóan itt is van minden karakternek egy rövid, de hatásos háttérsztorija, hogy miért is kezdi el üldözni ezeket a szörnyeket akkor, amikor minden normális ember inkább egy bunker alján várná, hogy mi történik.
Mivel a nyomozók átlag emberek, bizony meghalhatnak és/vagy megőrülhetnek. És hidd el, kedves olvasó, többet fogod ezt látni, mint gondolnád. Egy érdekes sztori ezzel kapcsolatban: az első játékomban a tengerészem, akivel játszottam, elment az Antarktiszra, hogy egy expedíción vegyen részt. Az expedíció sikeres volt, egy igen értékes artifact-et talált, viszont sajnos a jég maga alá temette, ezért belső vérzést kapott. Ez hagyján, de amíg a hó alatt volt, olyanokat látott és érzett, amiket nem kellett volna. Sajnos ezért kénytelen volt több napot is pihenéssel tölteni, de harmadik napon a belső vérzése mint kiderült, egy borzalmas éteri lény megszállásának az első jele volt csak, aki negyedik napon szétfeszítette a testét, majd nemes egyszerűséggel felfalta. De igazából előtte (amikor éppen hasadt széjjel a mellkasa) annyira meg is rémült, hogy az őrület gonosz démona is elragadta. Szóval, vannak ilyen érdekességek ebben a játékban.
Nagy újítás az AH-hoz képest, hogy ha meghal vagy megőrül egy nyomozó (és nem falják fel rögtön), akkor bekerül a legközelebbi városba, és majd ha következőleg egy másik karakter arra jár, akkor még egy utolsó történeti szál lesz, ami kicsit jobb keretet ad az adott nyomozó történetének.

Játékmenet

Minden játékos választ magának egy nyomozó karaktert a lehetséges tizenkettőből, felpakolja rá a megfelelő jelzőket (életerő, épelméjűség, tárgyak, stb.), majd lehelyezi a táblán oda, ahova a karakterlap írja.
Majd a játékosok kiválasztják, melyik Vén ellen szeretnének harcba szállni majd. Jelenleg négy Vén van a játékban, ami kicsit kevés, de erről majd később.
Ezután összeállítanak pár kártyapaklit; felkerül az első kapu és az első szörny a pályára; kiderül, mi az első misztérium, amit meg kell oldani; megjelennek ezzel kapcsolatban az első fellelhető nyomok a pályán, és már kezdődhet is a játék!

Minden kör három fázisból áll:
  • Action: minden nyomozó a lehetséges akciók közül kettő különbözőt hajt(hat) végre. Általában utazik, megpróbál különféle tárgyakhoz jutni a városban, vagy egyszerűen csak pl. pihen.
  • Encounter: minden nyomozóval történik valami ott, ahol épp van. Megküzd az ott lévő rémségekkel, átmegy egy másik világba, vagy csak bemegy a helyi könyvtárba, ahol egy eszelős olyan információkat ad át neki, amitől helyben megőrül.
  • Mythos: az aktuális Vénnel kapcsolatos mítosz kezd kiteljesedni. Ilyenkor különféle ómenek történnek, mindenféle szóbeszédek jönnek játékba, kapuk nyílnak mindenféle helyeken, vagy kiderül, hogy hiába vagy te az Antarktiszon, ha banki kölcsönt vettél fel, a behajtók itt is megtalálnak. Általában ebben a fázisban semmi jó nem történik, csak szökő-évente egyszer.
Ő bizony ha felébred, akkor vége a világnak

Ez egészen addig megy, amíg a nyomozók meg nem oldják a feladatokat, amik a Vén adatlapján vannak felsorolva (pl. meg kell oldani három, a Vénnel kapcsolatos misztériumot), tehát nyernek.
Vagy addig, amíg valamilyen ok folytán vesztenek. Ez elég sokféleképpen lehet, mellesleg.

Szeretnék pár érdekességet kiemelni a játékmenetben, ami új, vagy olyan irányba változott az AH-hoz képest, ami nekem nagyon szimpatikus.

Expedíciók

A világon egy helyen mindig lehetőség van egy expedícióra elmenni, amely kapcsán értékes artifect-et, vagy tapasztalatot lehet szerezni. Vagy olyan nyomokra lehet bukkani, amire máshol nem. Egyes esetekben az expedíció igen veszélyes is lehet, lásd fentebb a történetem. Ezek az én szememben amolyan mellékszálak, amik nagyon tetszenek.

Misztériumok

Minden Vénhez saját misztériumok tartoznak, amik már a játék közben áthatják az egész játékot, nem csak akkor, amikor felébred. Szerintem ez egy nagyon jó újítás!

Kondíció kártyák

Az AH-hoz képest, sokkal több kondíciót vehetünk magunkra. Persze főleg nem túl hasznosakat, mint pl.: belső vérzés, lábtörés, átok, adóság, sötét erőkkel való szerződés, amnézia, paranoia, stb. Tetszik, hogy ezt ennyire kiterjesztették, nagyon sokat ad a hangulathoz! Nagyon sokféle bajod lehet...Túl sok jó nem fog történni az emberrel :)

Szóbeszédek

Nem tudom, ez-e a pontos fordítás (rumor), de ezek amolyan történések a világban. Pletykák, mende-mondák, melyek folyamatosan behatással vannak mindenkire, amikor játékba kerülnek. Egy tegnapi játékban pl. Indiában egy olyan mértékű járvány ütötte fel a fejét, amelyet ha 10 körön belül nem oldunk meg, akkor kiterjed az egész világra, és vesztünk. Ugye, kisebb gondja is nagyobb ennél mindenkinek. Jönnek-mennek a rémségesebbnél rémségesebb teremtmények, meg Azatoth már az ajtóban toporog, erre még itt a járvány is. Vagy arról ne is beszéljek, hogy egyes szekták egy másik világból egy hasonlóan gonosz teremtményt próbálnak áthívni ide, ami szintén mindenki vesztét okozhatja. Szóval ezek a dolgok, az AH-hoz képest itt szerintem sokkal nagyobb szerepet kaptak, ami igazán érdekessé teheti a játékot.

Mítoszok és ómenek

Az AH-hoz képest, itt nem minden esetben jelenik meg kapu és szörny, nem minden esetben ugyanaz a mechanika. Minden mítosz kártya más, és más a mechanika is, ami történik. De nem csak történésben, hanem abban is, hogy mi változik az egész játékban. Esetleg egy újabb ómen teljesül be? Vagy épp most derül ki, hogy mi lesz a paranoiámnak a következménye? Esetleg kiderül, hogy miért lettem amnéziás, és milyen dolgokra kezdek el emlékezni (és ezért megőrülök)? Talán a londoni zombikból egy egész horda alakul ki? Ez olyan mértékű random-ot ad a játékhoz, hogy tényleg egyre jobban a történet kellős közepén érzi magát az ember, a tábla mellett.

Vélemények/Pontok

Nagyon sokat lehetne még írni a játékról, de felesleges. A lényeg, hogyha szeretnél egy olyan játékot ami abszolút történet központú, és sodor a sztorival együtt, vedd meg. Ha szereted a Lovecraft novellákat, és imádtad az AH-t is, vedd meg.
Nekem nagyon bejön a játék. Játszottuk ketten, hárman, egyedül, mindegyik változatban iszonyat szórakoztató volt. És iszonyatos is, egyben :) Ugyan nyerni még nem sikerül, iszonyú erős a játék, de ez is egyre jobban arra húz, hogy "játssz!". Lelki füleimmel néha azt is hallom: "Vegyél le a polcról!"

Persze, mint minden játéknak, ennek is vannak hibái, melyeket ha maga a játék ennyire jó, megbocsájt az ember, de azért egy elemzésben illik megemlíteni. Ezért pár pontban összeszedném, mi az, ami nem tetszik:
  • Trehány doboz. FFG!!!
  • Kevés encounter kártya. Szerintem igen hamar, már-már ASAP kell egy kiegészítő, új kártyákkal.
  • Fix térkép. Felvetődik a kérdés, hogy lesz ehhez vajon kiegészítő? Egy másik bolygó, vagy hogy?
  • Az utazás kicsit nekem fura, a ticketek gyakorlatilag csak 1-2 másodpercig várnak a nyomozóknál, hisz rögtön el is használják. Nem teljesen értem, mi volt ezzel a cél.
  • Most komolyan. Négy(!) darab Vén? Wow. Azért legalább kétszer ennyi illett volna egy ilyen súlyú, árú, és presztízsű játékba.
És pár gondolatban arról is, ami nagyon tetszik:
  • A nyomozók halála utáni lehetséges kis extra sztorik.
  • A nyomok és a mítoszok változatos felhasználása
  • Csodás expedíciók!
  • Sokkal, sokkal, sokkal mélyebb történet, amely az egész játékon végigvonul
  • (Sokkal) Kevesebb book-keeping.
  • Zseniális szóbeszédek és mítoszok!
  • És nem utolsó sorban, gyönyörű, iszonyatosan szép grafika mindenhol!

Komponensek: Minden darabja, egytől-egyig, tökéletes.

Játékmechanika: Hihetetlen egyszerű (az AH-hoz képest), mindössze 16 oldal a szabályzat (+ referencia). Egy, ami fura: az utazással, ticket vásárlással kapcsolatos szabályok.

Ár/Érték: Jelenleg Budapesten ~16000 forintért lehet beszerezni. Határon mozog, de aki szerette az AH-t is, annak nem kérdés, megéri.

Újrajátszhatóság: Egyelőre nem tudom, ha lesz hozzá kiegészítő, akkor biztos rengeteg, egyelőre kicsit tartok tőle, hogy a kevés kártya miatt sok lesz az ismétlődés és az érzés, hogy: "jaaa, igen, amikor jött a hőhullám és mindenki elvesztette a fele életét...".

Téma megvalósítása: Ha olvastál valaha is Lovecraft-ot, és beraksz egy jó kis zeneválogatást a játék alá, akkor 11-et adnék minimum rá, egy 10-es skálán :)

Játékidő: Minimum két óra, de inkább több. Főleg, ha szabályt is kell magyarázni. Egy ilyen játéknál ez várható.

Kinek ajánlom: Lovecraft fanoknak, AH fanoknak, illetve azoknak is, akik szeretnek egyedül játszani, mert egyedül is nagyon szórakoztató! A téma miatt inkább 14+-os a játék, nem feltétlen szembesítenék fiatalabb gyereket ilyen jellegű írásokkal.

Pár kép, spoiler gyanánt :)

IMG_0202Tárgyak, melyeket a városban megszerezhetünk. Ha a kockák is úgy akarják.IMG_0199Az ómenek sajnos azt jelzik, hamarosan felébred Azatoth.IMG_0198Sydney-ben már lázadások vannak.IMG_0206Igazán változatos encounterek várnak ránk!IMG_0207Vigyázni kell, hova megyünk expedícióra, mert elég érdekes dolgok történhetnek velünk.IMG_0208Ha pedig be akarunk zárni egy kaput, bizony, akár az időben is utazni kell!IMG_0214Vigyázni kell arra is, hogy mikor és mit varázsol az ember. Nem biztos, hogy csak segíteni fog!IMG_0213Bizony, a híres arab könyve is a mienk lehet ;)

Ajánlott videók, linkek

Undead Viking Videos Fantasy Flight Games promo

Összes írásom →

Comments