Be ZEN

Hogyan érj el változást az életedben kihívásokkal írta: mudlee - January 03 2015

Újévi fogadalmak helyett havi kihívások

A recept egyszerű. Nem egy újévi fogadalmat teszel, hanem havonta elhatározod, hogy valamit máshogy fogsz csinálni, mint eddig, az adott hónapban. Ez lehet valaminek a nem csinálása, vagy valami új szokásnak a felvétele.

Amire oda kell figyelni

Az alábbiak saját tapasztalatok, melyeket az elmúlt egy évben sikerült összegyűjtenem.

  • Minden hónapot jó előre tervezz meg. Semmiképp sem legyen az, hogy holnap van elseje, de még nem tudod, mi legyen a következő havi kihívás.
  • Tűzz ki legalább egy évet a változásaidra. Itt nem egy dolgot vállalsz hosszú időre, hanem hosszú ideig vállalod azt, hogy változtatsz magadon. A hosszú idő pedig azért fontos, mert magát a változást, és az arra való törekvést kell megerősíteni magadban.
  • Ne legyél pesszimista! Mindenkinek vannak problémái, a különbség csak az, hogy van, akiknek több. És a helyzet az, hogy a problémák zöme bár megoldhatatlannak látszik, mindegyik megoldható. Ez mindig legyen előtted.
  • Kis lépésekben kezdj. Például, ha a dohányzást nézzük: nem mindenki tudja egyik napról a másikra letenni a cigit. Ha te is ilyen típus vagy, akkor legyen a kihívás az, hogy januárban csak havi egy dobozt engedélyezel magadnak. Ha ez túl kemény, akkor legyen több, de te magad érezd a változást. Ha jól megy, ki lehet terjeszteni februárra is, akár növelve a kihívás tárgyát.
  • Csak egy dolgot vállalj be egy hónapra! Hidd el, bőven elég nehéz lesz arra az egyre koncentrálni.
  • Mondd el a barátaidnak, kollégáidnak, hogy mit csinálsz. Az emberek ugyanis számon fognak kérni. De ha nem is kérnek számon, megkérdezik, hogy „na, hogy haladsz?”. Ha nem, akkor kérd meg őket, hogy érdeklődjenek rendszeresen. Ez segíteni fog, hogy motivált legyél végig, mert a többieknek nehezebb lesz hazudni, mint magadnak. Ha meg már hazudnod kell erről, akkor régen rossz az egész...
  • Dokumentáld, és oszd meg a többiekkel, mik a nehézségeid, mik a tapasztalataid. Ez lehet egy blog, e-mail, vagy Facebook, ha azt használsz. Itt nem csak ők, de te is tudod magad ellenőrizni, és utólag nyomon követni. Ha ez nincs, akkor az idő megfogja szépíteni a tetteket, és nem úgy fogod látni a múltat, ahogy az valójában volt.
  • Ne csüggedj, ha nem sikerül teljesíteni a kihívásod. Van ilyen. De azért azon dolgozz, hogy ne forduljon elő ilyen.
  • Tisztán fogalmazd meg, hogy mit szeretnél csinálni, ne hagyj magadnak kiskapukat! Legyen mindig megfogalmazva a hónap célja, legyen megfogalmazva, hogy miért csinálod, és hogy ha szeretnél magadnak kivételt/kiskaput állítani, írd le azt is.
  • Lehetőségekhez mérten rendelj mindent alá a kihívásodnak. Lehet, hogy te fontos ember vagy, és a megbeszélésre pontosan kell oda érni, de az adott hónapban mindig ezen a kihíváson alapuljon minden. Úgy szervezd a dolgaid, úgy alakítsd az életed, hogy a kihívásod meg tudd valósítani. Legyen ez - hanem is minden előtt, de - a legfontosabb a hónapban. Ha csak az üres lyukakat akarod az életedben kitölteni, kihívásnak mondott unaloműzéssel, akkor ez nem neked való.

Pár tipp, amivel kezdhetsz

Itt szeretnék pár tippet adni, hogy legyen valami kiindulási alapod. Hogy ki mit csinál, az persze teljesen szubjektív. A cél mindenesetre legyen az, hogy jobb emberré akarj válni.

XY hónapban ...
  • ... egy dobozzal kevesebbet cigizek
  • ... nem káromkodok
  • ... minden nap sétálok 3km-t
  • ... nem nézek tévét
  • ... lassan eszek, és nem csinálok evés közben mást
  • ... reggel 8 előtt, és este 8 után nem használok internetet
  • ... nem nézek/olvasok híreket

Na és én mit értem el?

Természetesen voltak sikereim ugyanúgy, ahogyan kudarcaim. A sikereim szeretném kiemelni, amit amúgy, újévi fogadalomként sosem sikerült volna megváltoztatnom magamban és az életemben. Ennyit meg főleg nem.

  • Nem, vagy ritkán olvasok híreket. Ez számomra pozitívum. A Feedly alkalmazást használom, melyben én magam kiválogattam, mi érdekel, és lehetőség szerint csak ezt, és a hobbim fórumait olvasgatom. Sokaknak ez inkább hátrébb lépés, nekik ajánlom a januári beszámolóm.
  • Kevesebb fehér kenyeret eszek. Helyette extrudált kenyeret szoktunk venni, ami jóval egészségesebb. Néha ugyan veszek még 1-2 kiflit, de egyáltalán nem napi szinten.
  • Jóval kevesebbet vásárolunk a boltban. Főleg piacon szoktunk most már vásárolni, bár még itt azért vannak gondok, amit meg kell oldanunk (pl. tejtermékek).
  • Újra elkezdtem sportolni aktívabban. Persze gyorsan el is szakadt a térd-szallagom a nagy igyekezetben, de ez más történet :D
  • Jóval produktívabban tudok dolgozni, mióta teljes képernyőn használok minden alkalmazást, és egyszerre csak egy dologgal foglalkozok.
  • Mióta használom a „ne zavarj” üzemmódot a telefonomban, kevésbé vagyok stresszes munka közben. A hívásaimat és sms-eket egyben intézem el, kb. minden órában. Hasonló igaz az e-mailekre. Azokat szintén nagyjából 1-2 óránként nézem.
  • Odafigyelek, hogy lassan egyek. Azt még nem sikerült teljesen az életem részévé tenni, hogy mást ne csináljak közben, de dolgozok rajta.

Folytatom 2015-ben is?

Májusig nem. Ugyanis elvállaltam egy, a MOB és a Magyar Jóga Szövetség által kiírt kihívást, mely szerint egy tudományos kísérletben veszek részt, ami arról szól, hogy 20 hétig hetente 5 alkalommal jógázni fogok. Ezzel a mindenféle élettani változásokat vizsgálják a résztvevők között.
Úgy érzem, hogy ez elég kihívás lesz az év első felére :)

Bármilyen kérdésed van, kommentben kérdezz nyugodtan!

Próbálj jobb emberré válni, és ismerd meg önmagad, mielőtt megismernél valaki mást, és tőle várnád, hogy megmondja, ki vagy.
Gabriel García Márquez

Összes írásom →

Comments