Be ZEN

Terry Pratchett's Discworld - társasjáték elemzés írta: mudlee - November 14 2013

IMG_0101 IMG_0102

Terry Pratchett egy nagyon népszerű brit író. Ez a játék az ő könyveinek a világán, a Korongvilágon, azaz Discworld-ön alapszik, és konkrétan Ankh-Morpork városában játszódik.
Mivel vett meg engem anno ez a játék? Idézem, mi az a Discworld:

A Korongot négy elefánt tartja, amik a világteknős, a nagy A'Tuin hátán állnak, ami a világűrben halad ismeretlen irányba. A Korong középpontjában a Tengely, a szélén a Peremcsobaj található. Aki túlsétál a Peremen, az kizuhan a világűrbe. A világ aprócska napja és holdja a Korong körül kering. A Korong hatalmas mágikus mezeje miatt a fény lassabban terjed, mint a hang.
Mivel nagyon szeretem Douglas Adams műveit, ezért azonnal el is határoztam, megveszem.
Mellesleg ez volt az első társasom, melyet külföldről rendeltem, tehát ez volt az első angol játékom is.

A játékban 7 karakter közül választhatunk, melynek mindegyiknek megvan a célja, hogy mi alapján nyerhet. A trükk az, hogy senki nem tudja, a másik kivel játszik. Tehát senki nem tudja, kinek mi a célja. Céljaik elérésben minionok segítik őket és kártyákat húznak. Amennyiben valaki eléri a célját, a játék véget ér és ő nyer. A játék abban az esetben is véget ér, ha kifogy a pakli. Ekkor ha senki nem húzta azt a karaktert, aki ekkor nyer (mármint ha kifogyott a pakli), akkor az nyer, akinek a legtöbb pontja van (épületek, $ és minion-ok darabszáma alapján).

IMG_0111

Van, akinek az a célja, hogy minél több területen kontrolláljon, van, akinek a legnagyobb káoszt kell elérnie a városban, illetve van, akit csak a pénz érdekel, ezért övé kell, hogy legyen minden.

IMG_0107

A játék menete

A játékot alapvetően kártyák vezérlik, melyből mindenki 5-öt húz a játék elején, mely mellé 10 Ankh-Morpork-i dollárt kap. Majd megkezdődik a játék. A játékos kiválaszt egy kártyát, mely tetején ikonok találhatóak, melyek közül bármelyiket és bármennyit kijátszhatja, csak a sorrendre kell figyelni.

IMG_0112

Ezeken a kártyákon pl. a szöveget lehet végrehajtani, vagy le lehet rakni egy minion-t.
Egyes kártyák megengedik, hogy kijátszunk még egy kártyát, így akár jó kis kombókat lehet elérni.
A kör végén, ha kevesebb, mint 5 lapunk van, akkor 5-re fel kell húzni. Vigyázni kell ám a húzással, mert az egyik karakter célja pont a pakli kifogyasztása. Így ha azt látjuk, hogy valaki nem győzi dobálni a lapokat, mindegy azok mit csinálnak, lehet kezdeni gyanakodni! :)

A játékot továbbá események nehezítik meg, amit általában varázslók idéznek elő.
Csak, hogy tudjuk hova helyezni őket, idéznék a wikipédiáról:

A Láthatatlan Egyetem varázslóképző tanárai és munkatársai. Leginkább enni és dohányozni szeretnek, idejüket főként e két elfoglaltság teszi ki. Imádják a dúsan és ízléstelenül díszített köpenyeket és csúcsos kalapokat. A szextől és általában a nőktől a varázslók el vannak tiltva, a hivatalos verzió szerint azért, mert a szex rontja a mágikus képességeket. Valójában a varázslók nyolcadik gyereke mindig bűbájos lesz, a mágiát ösztönösen használó ember, aki egyetemi képzettség nélkül nagy kárt okozhat a világnak.
Ezek után már meg sem lepődünk azon, hogy ha kijátszunk egy ilyen kártyát, az bizony visszafelé is könnyen elsülhet. IMG_0110 Ezt a sárkányt például nem nagyon izgatja, hogy a kijátszó ember minion-jai vannak-e ott vagy nem, ahova leszáll.

Terület kontroll

Egyes karaktereknek az a célja, hogy valamennyi számú területet kontrolláljon, ezért erről kell írnom picit, mit is jelent. Mellesleg a játék egyik legnagyobb hátránya, hogy a 7 karakter közül 3-nak ugyanaz a célja. Szerintem igazán kitalálhattak volna már annak a 3-nak 3 különbözőt is.
Szóval, kontrollálni kell területeket. Ezt úgy lehet elérni, ha egy bizonyos kerületben a mi elemeink vannak többségben.

Ezek az elemek lehetnek:
  • -minion-ok
  • -épületek

Minion-okat és épületeket is kártyák segítségével (és még néha városok által) tudunk lerakni, bár az építésnél van pár megkötés, mint pl.: nem lehet trouble marker és/vagy démon ott.
Őőőő.
Igen, vannak itt még érdekességek.

Trouble marker akkor kerül le, hogy ha egy minion mellé egy másik kerül, vagy egy kártya arra ad lehetőséget. Mire jók ezek? Arra, hogy bizonyos kártyákkal lehet minion-okat levadászni, de csak akkor ha ott trouble marker van. Ez minimális stratégiát visz a játékba. Jók továbbá arra is, ha te azt a karaktert játszod, akinek a káosz a célja. Tehát te ekkor mindenhova trouble marker-t akarsz rakni.

Na és a démonok. Ja, meg a trollok. Őket kedves varázslóink hívhatják életre, ha épp valamit nagyon elnéznek :D
A démonok jelenlétében a területeket nem lehet kontrollálni és nem is számít bele semmibe, míg a trollok csak trollok, ők csak ott vannak. Ha többen vannak, mint te, akkor nem kontrollálod a területeket. Mindkettő szerencsére ugyanúgy eltávolítható, mint ha valamelyik másik játékos minion-ja lenne.

IMG_0112

Vélemények/Pontok

A játék maga nagyon egyszerű és szórakoztató. Nem annyira, mint az Infiltration, de azért van alkalom a mosolygásra. Főleg, hogy az egymás tervének keresztül húzása sokszor igen bosszantó tud lenni. Illetve talán a téma se annyira specifikus, mint ott, ahol minden a cyberpunk körül forog. Összességében egy igen jó kis játék, mely az árát teljesen megéri, thumbs up!

Komponensek: Teljesen rendben van, a grafikák szépek, minden minőségi darab. Egy dolog, ami nem tetszett, hogy a bábuk a szokásos fabábuk. Nem nagy gond, de örültem volna valami egyedinek. A doboz elrendezése egész jó, bár látszik, hogy a fele doboz is elég lenne a komponenseknek.

Játék mechanika: A kártyák miatt igazából az egész játék a véletlenen alapszik, de mivel nem egy stratégia játék, nem számít. Egyetlen dolog, ami nagyon nem tetszik, hogy 3 karakternek ugyanaz a célja és ez legalább annyira frusztráló, mint amikor a doboz egy igénytelen valami elrendezéssel bír.

Ár/Érték: A játék ~10000,- Ft körül kapható, ennyit teljesen megér. Ahhoz képest, mi van benne, nem drága.

Újrajátszhatóság: Játszottunk már vele sokat. Nekem kicsit kezd unalmassá válni, de lehet csak azért mert nehezebb játékokhoz vagyok szokva már. Maga a játék egyszer sem ugyanaz, de valahogy mégis olyan hasonló az összes játék.

Téma megvalósítása: Én ugyan egy könyvét se olvastam, de szerintem teljesen rendben van, mert ha másban nem, grafikában és humorban átadja azt az abszurd világot, melyet fentebb idéztem.

Játékidő: Rövid játék, de néha mégis kicsit hosszabb, mint aminek örülnék.

Kinek ajánlom: annak, aki ismerkedni szeretne a bevásárlóközpontokban kapható játékoktól pár szinttel mélyebben. Ez már azokhoz képest egy igen komoly kis játék, mégis egyszerű. Továbbá ajánlom olyanoknak, ahol a tagok legalább alapszinten beszélnek angolul, mivel nem túl bonyolult rajta az angol. A szabálykönyv rövid, így az angol játékokba bevezetésnek is teljesen jó. Játékos körökben terjeng a "filler" kifejezés, ami azt jelenti(?), hogy két hosszú játék között egy könnyedebb, egyszerűbb, agyat kímélő játék. Na ez pont olyan.

Pár extra kép és hasznos link

A szokásos Tom Vasel videó: IMG_0113 IMG_0114 IMG_0115

Összes írásom →

Comments