Be ZEN

Zenhabits - 10 alapvető szabály, hogy lassíts le és élvezd jobban az életet írta: mudlee - January 30 2014

Mielőtt elkezded olvasni, nézd meg ezt is, hogy tudd, miről van szó: Mi az a Zenhabits és miért fordítok cikkeket?
Eredeti cikk: The 10 Essential Rules for Slowing Down and Enjoying Life More


Pár gondolatot szeretnék hozzáfűzni a lenti íráshoz.
Mélyen egyet értek a lentiekkel. Én mindig is egy kapkodó ember voltam/vagyok, de valahol mélyen érzem, nem ez az igazi énem, érzem, mennyire rossz ez. Ismered azt az érzést, amikor egy kis belső hang azt mondja, hogy „ez így nem jó”? Persze, hogy ismered. Csak a kis hangot azonnal elnyomja valami más, akár rögtön a logika, a civilizált gondolkodásod, vagy az elvárások.
Nem szeretek sietni. Mégis, nagyon sokszor erre kényszerítenek.
Nem szeretek több dologgal foglalkozni egyszerre, mégis sokszor már csak akkor jövök rá, amikor a közepén vagyok.
Nem szeretem, ha félbeszakítanak valamiben. Mégis, állandóan ez történik.
Akármennyire is próbálok ezek ellen tenni, a világ nem erre tart, és ez olyan, mintha szembe árral úsznék. Nem tetszik a másik irányba zúduló víznek.
Sok ember fel sem fogja, mennyire káros, az ahogy él. Hányszor hallom, hogy „én ezt nem tehetem meg, hogy ... ”. Hányszor kapom meg, hogy „ezt gyorsan megcsinálnád?”.
Még nem találtam ki a megfelelő módot, hogyan kezeljem ezeket, de azt az egyet látom, hogy ez egyre fontosabb lesz.
És bizony, inkább úszok az árral szemben, és sérülök meg, mint hogy magával rántson a mélybe.
Egy kedvenc mondásommal nyitnám meg az utat a fordításom előtt:

Lassan járj, tovább érsz!

Milyen irónikus, hogy ebben a modern életben, ahol a technológia folyamatosan fejlődik, és rengeteg időnket takarít meg, mi ezt az időt arra használjuk, hogy még több dolgot csináljunk, gyorsabban, hektikusabban éljünk, mint valaha.

Az életünknek úgy lesz vége, hogy nem élveztük igazán.

Mindenesetre, nem kell ennek így lennie. Lázadj ez ellen a hektikus élet.stílus ellen és lassulj le, hogy tudd élvezni az életed.

A lassú tempójú élet azt jelenti, hogy időt hagysz magadnak, hogy élvezd a reggeleket, ahelyett, hogy őrülten rohannál a munkába. Azt jelenti, hogy időt szakítasz arra, amit szeretsz csinálni. Megtanít értékelni a szabadban töltött időt. Megtanít fókuszálni arra az emberre, akihez éppen beszélsz, vagy akivel időt töltesz el.
Gyakorold ezeket, ahelyett, hogy állandóan a Blackberry-det, iPhone-odat, vagy a laptopodat nyomogatnád. Ahelyett, hogy állandóan a feladatok és az emailek miatt aggódnál.
A lassú életmód azt is jelenti, hogy egyszerre csak egy dologgal foglalkozol, ahelyett, hogy több dolog között ugrálnál, és közben egyre se figyelnél igazán.

A lelassulás egy tudatos választás, és nem mindig könnyű, de egy szerethetőbb, élvezhetőbb élethez, egy magasabb szintű boldogsághoz fog vezetni.

Lássuk, hogyan lehet ezt elérni.

1. Csinálj kevesebbet. Nehéz úgy lelassítani, hogy ha közben millió dolgot szeretnél csinálni. Helyette tudatossan válassz kevesebbet. Fókuszálj arra, ami a legfontosabb, ami tényleg meg kell, hogy legyen, és hagyd a többit. Hagyj időt a feladataid, találkozóid között, hogy nyugodtabban teljenek a napjaid. Itt olvashatsz erről többet (angol).

2. Légy a jelenben. Nem elég csak lelassítani - figyelmesnek kell lenned, mit csinálsz éppen, az adott pillanatban. Ez azt jelenti, hogy amikor észreveszed magad, hogy azon gondolkozol, hogy valamit meg kell csinálnod, vagy valami olyanon jár a fejed, ami már megtörtént, vagy eszedbe jut valami, ami megtörténhet... gyengéden hozd vissza magad a jelenbe. Fókuszálj arra, ami éppen történik. Arra, amit csinálsz, a környezetedre, a körülötted lévőkre. Ezt gyakorolni kell, de elengedhetetlen.

3. Kapcsold le magad a hálózatról. Ne legyél mindig online. Ha magad körül tartod az iPhone-od, Blacberry-d, vagy egyéb mobil-eszközt, némitsd le. Jobb, ha nem is tartod magadnál. Ha számítógépen dolgozol a nap döntő többségében, néha kapcsolódj le az internetről, hogy más dolgokra is tudj fókuszálni. Állandóan online lenni azt jelenti, hogy valami mindig meg fog szakítani, mindig valami bejövő információn fogsz stresszelni, mindig mások aktuális igényeinek leszel kitéve.

4. Fókuszálj az emberekre. Rengeteg időt töltünk úgy el a barátokkal, családdal, vagy találkozunk kollégákkal, hogy nem is vagyunk igazán jelen. Beszélünk hozzájuk, de a kütyüink miatt nem igazán figyelünk rájuk. Ott vagyunk, de az agyunk azon jár, mi mást csinálnánk éppen. Halljuk, amit mondanak, de valójában csak magunkon jár az eszünk, és azon, hogy mi mit akarunk. Egyikőnk sem immunis erre, de ha tudatosan teszünk érte, akkor ki tudjuk kapcsolni a zavaró tényezőket, és oda tudunk figyelni arra, mit is csinálunk éppen, oda tudunk figyelni arra, akivel éppen társaságban vagyunk. Jelen tudunk ténylegesen lenni.
Egyébként ez azt is jelenti, hogy kevés idő is, amit eltöltesz a családoddal, barátokkal, jóval effektívebb felhasználása lesz az idődnek, jóval minőségibb lesz.
Tényleg kapcsolatban leszel az emberekkel, nem pedig csak találkozol velük.

5. Értékeld a természetet. Sokan közülünk be vannak ragadva a lakásaikba, irodáikba, autóikba vagy a vonatokra a nap jelentős részében, és ritkán van lehetőségük a szabadban lenni. És ha ki is jutnak a szabadba, akkor is a telefonjaikon beszélgetnek, vagy nyomkodják. E helyett, szánj időt rá, és menj ki úgy a szabadba, hogy figyeld meg azt; vegyél egy mély, friss levegőt, és élvezd a derűs vizet, a zöld tájat. Eddz szabad levegőn, ha tudsz, vagy keress valami szabadtéri programot, akár egy erdei sétát, túrát, úszást, stb. Élvezd a víz, szél és a föld közelségét. Próbáld ezt meg minden nap - egyedül, vagy egy szeretteiddel.

6. Egyél lassabban. Ahelyett, hogy lenyomnád, letömködnéd a torkodon az ételt, amilyen gyorsan csak tudod - mindenféle élvezet nélkül, túl sokat zabálva -, tanulj meg lassan enni. Légy figyelmes minden falatra. Élvezd az ízeket és a formákat. A lassan evésnek két előnye is van: kevesebb étellel is jól laksz, jobb ízűnek fogod érezni. Ezen kívül, azt javaslom, tanulj meg több igazi ételt enni, ahelyett, hogy zsíros, cukros, sós, sült, mű ételeket ennél.

7. Vezess lassabban. A gyors vezetés manapság nagyon általános tulajdonsága a lüktető világunknak, de ezen kívül egyik fő oka egy csomó közlekedési balesetnek, stressznek, üzemanyag pazarlásnak. Helyette tedd a szokásoddá, hogy lelassulsz, amikor vezetsz. Légy tisztelettel azokra, akik körülötted vannak. Alaítsd át ezt az időt úgy, hogy tudj egy kicsit gondolkozni az életeden. A vezetés élvezhetőbb lesz, és jóval biztonságosabb. És kevesebb benzint is fogsz használni.

8. Örülj mindennek. Ez kapcsolódik ahhoz, hogy légy a jelenben, csak egy kicsit előrébb mutat. Akármit is csinálsz, légy teljesen a jelenben... és találd meg a legélvezhetőbb pillanatokat, lásd meg mindenben a jót. Például, amikor a mosatlanokat mosod, ahelyett, hogy unalomtól átitatva csinálnád, minél hamarabb letudva, próbáld meg élvezni a vizet, a habokat. Találd meg benne a saját örömöd! Ez minden más házimunkára is igaz - autó mosás, takarítás, mosás -, sőt, mindenre, amit csinálsz. Az élet sokkal jobban élvezhető, ha megtanulod élvezni azt, például így, hogy mindenben a legjobbat próbálod meglátni, akkor is, ha elsőre semmi jó nem mutatja meg magát.

9. Egyetlen feladat. Az ellentéte a multitasking-nak (szerk.: amikor egyszerre több dolgot csinálsz). Fókuszálj egy dologra egyszerre. Amikor úgy érzed, gyorsan át kell váltanod valami másra, állj meg, lélegezz, és rántsd vissza magad. Ne hagyd, hogy bármi más elragadjon. Ne hagyd, hogy kényszerítsenek! Itt olvashatsz erről többet (angol).

10. Lélegezz. Amikor azon kapod magad, hogy sietsz, és stresszelsz, állj le, végy egy mély levegőt. Meg még párat. Érezd, ahogy a levegő áthatja a tested, a tüdőd, és érezd, ahogy a stressz az elhasznált levegővel együtt távozik. Azzal, hogy teljesen a légzésedre figyelsz, segítesz azon is, hogy a jelenben maradj, és lelassulj. Tényleg nagyon jó, egy-két mély levegőt venni - próbáld ki most, és meglátod, mire gondolok :)


Összes írásom →

Comments