Be ZEN

Zenhabits - A félelem a problémáid gyökere írta: mudlee - March 19 2014

Mielőtt elkezded olvasni, nézd meg ezt is, hogy tudd, miről van szó: Mi az a Zenhabits és miért fordítok cikkeket?
Eredeti cikk: Fear is the Root of Your Problems


Minden probléma, ami neked, vagy nekem van (és van bőven belőlük, kicsi és nagy is), a félelemből gyökerezik.

Néhány ezek közül nyilvánvaló, a kérdés csak annyi, hogy hogyan győzzük le. A többinél nem ennyire evidens a megoldás: miért a félelem az anyagi vagy kapcsolati problémáim oka? Miért vagyok lusta/tehetetlen, mi köze ehhez a félelemnek?

Nézzük meg mindkét kérdést - a miértet és a hogyant is.

Elsőnek a miért: gondolkozz el minden problémádon, és próbáld megkeresni az okát, miért van jelen. Vagy, miért nem tudtad eddig megoldani.

Néhány példa:
  • Lustaság/tehetetlenség: valószínűleg a félsz a kudarctól, vagy rosszul érzed magad, ha valami nehézbe kell belekezdeni, vagy félsz valamilyen szokást elhagyni (ezért állandóan nézegeted az emailjeid és a közösségi dolgaid ahelyett, hogy csinálnál valami fontosat, amit mondjuk nehezen tudsz elkezdeni).
  • Adósság: Rengeteg lehetséges eset van, miért alaul ki, de legtöbbször az a baj, hogy többet költesz, mint amennyit tudsz, mert szeretsz vásárolni, vagy félsz attól, hogy valami eddig megszokott, komfortosat el kell hagyni (TV, telefon, autó, stb.). A vásárlási szokást okozhatja szorongás (a félelem attól, hogy nem az történik, amit te akarsz), vagy magányosság (a félelem attól, hogy nem vagy elég jó), vagy egy jobb életre vágyakozás, mint ami van (a félelem attól, hogy jelenleg nem jó úgy, ahogy vagy). A komfortos dolgok elhagyása (pl. a reggeli Starbucks, a szép házad vagy autód) nehéz lehet, ha félsz a kényelem elvesztésétől, vagy attól, hogy nem lesz olyan jó és komfortos az életed. Ráadásul félsz attól, hogy mások mit fognak gondolni a te kevésbé szép házadról/autódról/ruháidról.
  • Kapcsolati problémák: Természetesen rengeteg oka lehet (beleértve, hogy a másik félnek is lehetnek nehéz problémái, bár elsőnek mindig magadat vizsgáld meg)... de van néhány félelem, ami kapcsolati problémákat okozhat: pl. félsz elengedni a kontroll gyeplőjét (ami azt vonja magával, hogy megpróbálod a másik embert kontrollálni); attól félsz, hogy nem vagy elég jó; félsz az elhagyástól és egyéb bizalmi problémáid vannak a társaddal szemben; félsz a nem elfogadástól; félsz a másik elfogadásától (igazából ez a kontroll hiányából eredő félelem).
  • Nem tudsz edzeni: ismét, rengeteg oka lehet, de néhány ezek közül: nincs elég időd (ezért félsz attól, hogy ha edzel, akkor nem tudsz valami olyat csinálni, amit eddig csináltál, és szeretted); túl nehéz az edzés (ezért kényelmetlenül érzed magad benne); zaklatott vagy, amit a TV és az internet hiánya okozhat (a félelem attól, hogy valamiről lemaradsz, félelem a komfort hiányától).
  • Nem tudsz étrendet változtatni: hasonló az előzőhöz. Bár itt megjelenik néhány érzelmi probléma is, melyek ebben az esetben nagyon hasonló félelmeket generálnak, mint a vásárlási és pénzügyi problémák.
  • Nem azzal foglalkozol, amit szeretsz: Talán nem tudod, mihez kellene kezdened magaddal, ami azt jelenti, hogy nem igazán akartál eddig a mélyére ásni (félelem a kudarctól), vagy tudod, csak nem mersz belekezdeni (félelem a kudarctól), vagy félsz attól, hogy nem leszel elég jó.
  • Stressz a munka/iskola miatt: Valószínűleg nagyon sok mindent kell csinálnod, de nem a mennyiség a probléma. A probléma az, hogy folyamatosan amiatt aggódsz, hogy minden kész legyen, ami azt jelenti, hogy van egy ideálod (egy bizonyos időpontra kész szeretnél lenni mindennel, méghozzá tökéletesen), és félsz, hogy ez az ideál nem válik valósággá. Szóval a félelem egy ideálon alapszik, de ez az ideál nem reális. Nem fogsz mindennel végezni időre, ráadásul úgy, ahogy akartad. Senki sem képes erre. Fogadd el a tényt, hogy csak néhány dolgot tudsz megcsinálni, de azt a legjobb képességed szerint teszed, és ha ennek ellenére hibázol, akkor ebből tanulhatsz. Így működik a világ. Senki sem tökéletes. Az ideálok nem léteznek.

Satöbbi..., ez csak pár, igen népszerű példa. Minden más probléma valamilyen formája a fentieknek. Valamilyen módon minden problémát vissza lehet ezekre vezetni.

Félelem a kudarctól, hogy nem lehetsz elég jó; a kontroll hiányától; az egyedülléttől, az elhagyatottságtól; a komfort hiányától; a szokások elhagyásától; félelem attól, hogy nem vagy úgy jó, ahogy vagy, és az életed nem olyan jó, mint lehetne; félelem attól, hogy az ideáljaid nem válnak valóra.

És mindez valószínűleg egy dologra vezethető vissza: félelem attól, hogy nem lehetsz elég jó, és nem vagy elég jó. Az bizalom hiánya önmagadban és a jelenben.

Szóval, mit tehetünk?

Hogyan kezeljük a félelmeinket?

Eredetileg úgy akartam ezt a bekezdést hívni, hogy „hogyan győzzük le a félelmet”, de pont ez a probléma. A félelmet egy ellenségként látjuk, akit/amit le kell győzni, vagy különben ő győz le minket.

Ez nem így van. A félelem mi magunk vagyunk. Mi, emberek, egy olyan világban élünk, ahol minden változik, és ez ijjesztő lehet. Félünk, hogy a változások káosza közben nem alakul minden jól, és úgy, ahogy akarjuk, ezért elbukunk, és emiatt minket a többiek valamilyen formában elítélnek, és az életünknek annyi.

A félelem a mi részünk, és éppen ezért nem kell „elpusztítanunk”. Nem is lehet elpusztítani, mivel ha sikerül eliminálni egy félelmet az egyik pillanatban, az utána ugyanúgy kialakulhat ismét, akár sokkal erősebben. Bármikor, egész életünkben. Ez nem valami olyan, amit csak úgy fel lehet számolni - ez az életünk alapvető része.

Szóval, mit tehetsz?
  • 1. Légy figyelmes a félelmeidre. Amikor küzdesz, vagy szenvedsz valamilyen módon, vedd észre, hogy a félelem hogyan gátol téged. Azonosítsd, milyen jellegű félelem az, mi lehet a forrása.
  • 2. Ezután el tudod majd fogadni. Ne érezd magad rosszul miatta, ne próbáld szétzúzni, ne kívánd, hogy bárcsak ne lenne ott. Ez a te részed, és az életed része. Fogadd el.
  • 3. Most már láthatod, hogyan okoz fájdalmat a félelem, és láthatod, hogy igazából ezt te magad generálod. Rájössz, hogyan tudod a szenvedést elhagyni a félelem elfogadásával.
  • 4. Gondolkozhatsz racionálisan is a félelemről. Adj neki egy kis időt és gondolkozz el rajta. Mi a lehetséges legrosszabb kimenetel? Alapvetően azért rendben leszel? (a válasz általában igen - lehet ugyan, hogy a történések nem a te ideálodnak fognak megfelelni, de megtalálod a módját, hogy minden rendben legyen).
  • 5. Hálás lehetsz, hogy az vagy, aki, és olyan az élet, amilyen (szemben azzal, amilyen nem vagy, és amilyen az élet lehetne). Tiszteld magad, a többieket, az életet és a pillanatot. Légy hálás a lehetőségekért, amelyeket az élet adott, nem félve a változástól, amelyeket majd a jövőben fog adni. Például, egy veszteség lehetőség a megújulásra; valami nehézbe fogni egy lehetőség valami jónak a létrehozására a világban. A változások pedig mindig lehetőséget adnak a tanulásra és fejlődésre.
  • 6. Térj vissza a jelenbe, és láthatod, hogy úgy tökéletes, ahogy van. Ha nincs ideál, nincs félelem. Ha nincs egy ideálod sem, milyen lehet sikeresnek lenni, akkor nem fogsz félni a sikertelenségtől. Ha nincs egy ideálod sem, hogy milyennek kellene lenned, akkor nem fogsz amiatt aggódni, hogy milyen vagy. Ha nincs egy ideálod sem, hogy valaki másnak milyennek kellene lennie, akkor nem fogsz rá feleslegesen mérges lenni, mert nem olyan, amilyennek szeretnéd.

Ez egy folyamat. Folyamata a tudatosságnak, elfogadásnak, a fájdalom felismerésének, a hála kifejlesztésének, és a pillanatban létezésnek, ideálok nélkül.

Ezt el lehet érni, de nem sokkal ezután újabb félelmek jelennek majd meg. És ekkor újra kezdhetünk gyakorolni. Ez egy életen át tartó tanulás.

Ezzel a gyakorlással dolgozni tudunk a félelmeinken, melyek a problémáinkat okozzák. El tudjuk őket fogadni, anélkül, hogy azok minket gátolnának. Ezek a gyakorlatok segítenek, hogy enyhítsünk a szenvedéseinken, és segítenek, hogy saját megítélésünket helyre állítsuk, a problémáinkat megoldjuk.


Összes írásom →

Comments