Be ZEN

Zenhabits - 7 tipp, hogyan nézz szembe a TV/Internet függőségeddel írta: mudlee - September 23 2014

Mielőtt elkezded olvasni, nézd meg ezt is, hogy tudd, miről van szó: Mi az a Zenhabits és miért fordítok cikkeket?
Eredeti cikk: 7 Strategies for Facing Your Internet/TV Addiction


Hogyan tudsz valami olyat legyőzni, ami annyira addiktív, mint az internet, vagy a TV - olyannyira, hogy legtöbben egész nap el vagyunk bennük merülve?

Nem akarok belemenni abba, hogy miért kell egyáltalán ezzel szembenézni, úgy fogom fel, hogy már megérett benned a gondolat a változtatásra.
A változás lehet több minden miatt is időszerű: talán túl sokat játszol videojátékokat, túl sok pornót nézel, túl sok tévét nézel a laptopodon, vagy Youtube-on, Facebook-on, Reddit-en, Instagram-on, Twitter-en, vagy egyéb híroldalakon, blogokon.

Mit tudsz csinálni?

Adok pár tippet, melyeket hatékonynak találtam, mivel én is szembesültem a problémával, illetve szembesülök folyamatosan.

A két legfontosabb aspektus, amelyeket mindig tarts szem előtt:
- Nézz szembe a problémával.
- Légy figyelmesebb.

Ha ezt a két szempontot észben tartod, akkor sok lépéssel előrébb fogsz járni. Részleteket lentebb találsz.

Tippek, hogyan nézz szembe a digitális függőségeddel

Nincs olyan tipp, mely mindenre megoldást ad, de azt javaslom, a lentieket kombinálva találd meg, melyek azok, amelyek nálad a legjobban működnek.

1. Nézz szembe a problémával. Legtöbbünk tudja, hogy van probléma, de nem törődik vele. Egyszerűen nem vallja be magának. Kényelmetlen magunkat bűnösnek érezni, magunkat vádolni, ezért halogatjuk a beismerést... hogy beismerjük, függők vagyunk. A probléma figyelmen kívül hagyása, mintha nem lenne, nem teszi jobbá a helyzetet, maximum elfedi. Amint beismerjük, hogy függők vagyunk, a figyelmességünk is megnő magunk iránt. Igazából fogjuk látni végre, mi is történik velünk, mit és hogyan cselekszünk. Jobban megismerjük magunkat. Ez egy igazán értékelhető tudás.

2. Figyelmesség növelése. Nem tudsz olyan dolgon változtatni, amire nem figyelsz oda. Egy csomó függőség azért létezik, mert nem realizáljuk, hogy mit csinálunk, amikor csináljuk, csak később érzünk bűntudatot miatta. A figyelmességet növelve észre fogjuk venni magunkat, miközben éppen a kellős közepén vagyunk a függőségünk tárgyának. Ez azt jelenti, hogy folyamatosan emlékeztetni kell magad, hogy amint a késztetés előjön, azonnal észrevedd. Nem kell elutasítanod a gondolatokat, csak légy figyelmes, hogy mi történik veled, és lásd, hogy amit csinálsz, annak mi lesz a következménye (hogyan fogod magad azután érezni, miután a következmények is láthatóak?). Ez a készség időről időre jobb lesz, csak gyakorolni kell.

3. Ismerd fel a félelmet. Azért vagy függő, mert félsz. Valami nagyobb horderejű dolgot halogatsz, mert az kényelmetlen, mint például a munka, edzés, vagy talán a társasági élet. Ilyenkor a függőség kiváltja a félelmet és a komfort-zónád felé terel, a kényelmetlenséget mellőzve. Kezdj el figyelmes lenni a félelmed iránt, és próbáld megvilágítani, mi okozhatja.

4. Próbálj meg egy kis ideig a függőséged nélkül létezni. Próbáld ki, hogy egy óráig nem internetezel, vagy egy napig nem nézel pornót, vagy tévét. Lehet, hogy belső ellenállásba fogsz magaddal ütközni, de mondd magadnak: „ez csak egy óra”, vagy „ez csak egy nap”, így könnyebben „átvészeled” ezt az időszakot. A kulcs, hogy ez a kis próba egy nagyon kicsi kihívásnak látszik, viszont egyszerűen végrehajtható. Amikor már ezek a kis kihívások mennek, vedd be ezeket a kihívásokat a mindennapjaidba. Mondjuk, hogy minden nap egy óra, minden héten két nap, stb... ami neked a legjobban bejön.

5. Növeld a megszakítás nélküli időszakokat. Ha már naponta egy órát nem internetezel, próbáld növelni, mondjuk két órára. Csináld egy hétig az új felállásban, és nézd meg, hogyan alakul. Használj internet-blokkoló alkalmazást, ha szükséges, vagy légy számon kérhető a barátaid által.

6. Gondolj arra, hogy korlátozott ideig élünk. Mi egy nagyon kis ideig tartózkodunk itt, a Földön, és ez egy rendkívül csodálatos ajándék. Ne vesztegesd el! Alkoss! Csinálj valamit! Tanulj valamit! Menj ki a természetbe! Szerezz barátokat! Ízleld meg, milyen csodálatos is az élet. Ne hagyd, hogy az életed a digitális világon keresztül szépen lassan elszivárogjon. Élj tudatosan úgy, hogy te magad döntöd el, mivel töltöd el az idődet.

7. Légy tudatos. Amikor leülsz a számítógéped elé, állj meg egy pillanatra, és figyeld meg a késztetéseidet. Gondolkozz egy pár másodpercig, és vésd az agyadba, miért is ülsz le: „Azért ültem le, hogy megírjak egy cikket.”, vagy „Azért ültem le, hogy 10 percig olvassak a Mount Everestről”, stb. Csináld azt, és csak azt, majd állj fel a számítógéptől. Tarts egy kis pihenőt, lazíts, csinálj pár yoga ászanát, igyál egy kis vizet. Majd, mielőtt a következő tevékenységed elkezded, ismét vésd az eszedbe, és légy figyelmes arra, mit is szeretnél csinálni. Valószínűleg néha el fogsz térni az eredeti tervtől, de gyakorlással és egy kis türelemmel meg fogod tanulni, hogyan is kell ezt jól csinálni. Mindennek a kulcsa a gyakorlás (mint bármi másban is).

Újra, a fő aspektusa az egésznek, hogy nézz szembe a problémával és növeld a figyelmességed.


Összes írásom →

Comments